Akhirnya.....

Yey! Yey! sorakan tersebut adalah kegembiraan aku apabila berakhirnya penyeksaan aku di UnikL MFI..hahaha...Unikl yang ku anggap tempat yang mulia rupanya tidak..bak kata pepatah, “ku harapkan panas sampai ke petang rupanya hujan di tengahari”...muahahhahaha...sebab.......bagi aku, UnikL umpama penjara yang dipenuhi perompak2 bermotifkan keuntungan duit semata2..

Banyak sebab aku membenci tempat aku belajar..aku tau tak sepatutnya berkata demikian..tapi hakikat sebenarnya, hati dan perasaan tidak sesekali dapat membohongi fakta yang benar...Aku salah seorang graduan malang yang dilahirkan oleh IPT MARA...aku tak salahkan pada MARA...MARA banyak bantu melayu...malangnya kerakusan dan ketamakan orang2 atasan, menjadikan semuanya huru hara...

Aku sudah lama di MFI..sebelum join UniKL lagi..aku rasa time sebelum diorang join, masalah2 rumit seperti yang dirasakan oleh student2 sekarang tidaklah seperit ini....Dulu senang untuk berbincang dengan pihak atasan..Tapi setelah "Israel" datang untuk merampas semua hak2 IPT MARA, maka jadilah sistem penindasan..Terus terang lah wahai management "sana", kami sebagai student lepasan ***** tidak sesekali bangga dengan bergraduan di bawah ******..

Aku percaya ramai lagi student tidak berpuas hati dengan sistem "bodoh" yang dilaksanakan dan diamalkan sekarang...Sampai kiamat pon Alumni ***** takkan berjaya..student akan terus membenci dan takkan pandang lg apa yang di gahkan selama ini..Iklan di kaca TV dan banner2 di tepi2 jalan hanyalah perangkap samar yang dipancing untuk mencari mangsa...

Aku sedih apabila tiada hak bersuara yang dapat kami ajukan...Apabila ditanya pada pensyarah, pensyarah juga memahami masalah kami...tp apa yang diorng dapat lakukan? apabila mereka bersuara, pasti periuk nasi diorng jua akan binasa...apabila diaju pada pihak management branch Unikl, jawapan dia senang sahaja " ini adalah arahan dan perintah dari UniKL, kami tak boleh buat apa"

Cis! Persetan! habis apa tujuan dan kepentingan management di setiap branch? meng"ia" kan saja apa yang di cadang oleh pihak atasan sana yang langsung tidak mengetahui masalah??? Tolong lah dengar wahai UniKL..kami ini student bangsa melayu yang dilahirkan dengan tujuan untuk membangunkan teknologi negara..Apa gunanya kalau pihak atasan hanya pandai berkata2 di depan ibubapa kami tapi hakikat sebenarnya Misi dan Visi langsung tidak tercapai...

Hmm..Buruk padahnya aku menulis artikel seperti ini..tapi percayalah, aku sudah perit untuk terus pendam perasaan sebegini.. Aku sedar, aku hanyalah anak orang sederhana.. Pembelajaran aku hanyalah dengan bantuan kerajaan..mana mungkin dengan kos sebanyak RM 58ribu orang tua aku mampu untuk membiayainya...tp aku masih bersyukur kerana kerajaan masih lagi membantu orang2 melayu...Apa yang menyedihkan, ada segelintir orang2 melayu yang masih menangguk keuntungan semata2 dari kebaikan kerajaan..

Sebenarnya apa tujuan UnikL ditubuh?? Motif apa?? Jangan lah menjadikan institusi pengajian sebagai medan politik semata2.. Peringatan untuk management, tolong kaji balik sistem pelajaran..Sediakan pensyarah2 yang berkualiti...Jangan main ambik je...Satu lagi, tolong sedar ya, kami bukan student yang lahir dari keputusan SPM yang cemerlang..kami aliran teknik, vokasional dan semua base on handwork..bukan pada teori semata2..Kalau kami ni sebijak student2 IPTA, kami takkan masuk UniKL.. Tolong paham masalah kami dan background pendidikan kami...berbeza!!

ntah la..ikutkan hati, banyak je aku nak tulis...tp percayalah, aku cuma mahu keadilan diberi padahak kami sebagai student..kami mau pihak atasan tahu dan ambil berat pasal kami...Kami adalah pihak yang akan menerajui pucuk pimpinan negara pada masa akan datang..bimbinglah kami dengan sistem yang lebih baik..jangan tau makan gaji saja..

Akhir kata, aku memohon maaf sekiranya ada pihak2 tertentu terasa apabila membaca artikel ini..ianya terlalu umum..tanyalah student2 lain untuk penjelasan hati yang ikhlas..buatlah tindakan yang sepatutnya....

p/s: sila lawati di sini http://unikltipupelajar.blogspot.com/

-@ikhlas-

zassS

26 pengkritik tak diundang:

sharamli said...

pahal?

Anonymous said...

oooo!budak unikl!!

Anonymous said...

bonget!

apisz said...

sharamli ---> td my blog ada prob =)

LifeSaver ---> oit senget....

apisz said...

hahaha..tau2 je aku nak pgl ko senget

scOotBerry said...

ish..da abeskan..maka nya anda tidak perlu risau lg..hehe

apisz said...

haha..betol tu cik intan....

Kapten Luffy said...

wah baru ku tau

UNIKL yg banyak iklan umpama gagah

rupanya ada masalah terpendam

huhuhu

kasihan student seperti kamu

apisz said...

Monkey D Luffy ---> =) indah kabar dari rupe

Anonymous said...

tapi jangan salah sangka, silibus kat mfi lagi bagus daripada sesetengah ipt-ipt lain...yang tu memang tak dapat disangkal lagi, testimoni dari tempat aku praktikal tau...yang macam jahanamnye ialah MANAGEMENT...so ko kena state kat sini la yang belajar di mfi memang tip-top... =)

Ibuhani said...

salam....semoga hafiz beroleh kejayaan di luar sana...

apisz said...

fuzzy ---> bg aku, sistem managment UnikL memang out dan terbabas..klu tak sbb sistem yang laknat tu dan seakan2 "ISRAEL" tu aku takde la extend..siot je...

part yg aku plg geram, kenapa org lain fail boleh gi intra? sedang dak2 aku yg fail roboot sem 6, takleh gi intra?

aku plg pantang bila diorg ubah dan laksana sesuatu sistem ikut main sedap depa je...sepatotnya depa kena buat ikut bacth..bukan ikut sem.. sampai mati pon sistem tu fail...

sekali org dah benci, selagi tu org ingat...

ape yg aku jelaskan semua ni, ramai lecturer yg paham...

dan bg aku, aku taknak org luar sn tertipu...

apepon selamat tinggal dunia penjara....

apisz said...

Ibuhani --> kak ani, thanks..sy minta maaf...itu hanya luahan hati seorg pelajar lama di mFI..bukan diuNIKL yg kerap menipu...

baincardin said...

yay! kembali sudah si mamat apisz nih! lama berkurun benar ko bertapa pisz! haha. ^_^

apisz said...

dah samapi masa bain..now tiba masanya untuk blogging..hehehhe

Anonymous said...

aku pon anti gak orang ubah-ubah rule sesuka ati...dah nyusahkan orang pastu kena cari extra money tuk tampung yuran extend lagi...tu tak campur lagi ngan management hostel...

tapi yang pasti silibus ttp best!!!

dan yang lagi pasti, aku bebas dari penjara mfi atas sikit dari ko...hehe...

3p4h said...

Patut la kwn aku kluar dr UniKL... Hish, pkara cam ni biasa blaku.

Dan alsn dorg sbb pihak atsn yg dok suruh wt cam 2 mmg da lali sgt kot. Tah pape la.

Kira salute la kt ko bro, wpun da abes, tp still bjuang utk keadilan 2. Bgus2! Chaiyok!

apisz said...

fuzzy..ko seb baik..terlepas dari seksaan "PENJARA" awal dari aku..sumpah, aku pon dah serik nak sambung belajar kat sini lg...

master aku biar lah aku buat kat lain...

walaupon hati aku syg lg kat mfi sbb bg aku silibus kat mfi memang ok....accept CS la..tobat aku tak suke..hahahha...

nway, ko pasni ke mana?

apisz said...

3p4h -- salam bro..long time no see.. sory...aku pon bz la...nway, thanks dtg blog aku lg..

hmm..aku berani perjuang lepas dah habis..klu tak, pasti aku tak dpt sijil aku tu....

aku penah jupe atasan dan ayat yg plh fu** "ko, klu nak belajar kat sini, ikot rule, klu tak, ko keluar cari tempat lain"

Shit! statement mcm tu adalah kejam bg aku...dan aku pendam perasaan selama 2 tahun...

sampai masa, aku pasti lepaskan juga....

nway, ramai lg stduent diluar sana yg kan membenci...

peace

(^_^)

Anonymous said...

aku akan gi interbiu...hehehe

apisz said...

ko keje ke sambung..dengar kate ko sambung

umi_e said...

luahkan je lah apa-apa yang terbuku di dada ;) biar lega :p

Anonymous said...

unikl tu senget ke?

apisz said...

kak e ---> bila dah abes ni lah yang nak lepaskan semua geram tu...hehe



LifeSaver ---> senget benget tu ko..lol

3p4h said...

Perhh!!! Pihak atsn ckp cam 2 skali? Mmg xbole blah la cam 2.Hish.. Moga yg benar akn ttegak suatu ari nnt =)

jalie encem said...

ooo...
dulu mase aku ok lg...
sbb baru je tuko jdk unikl...
nasib badan...
sabao2...