kata kata mutiara

Jadilah bunga mawar yang indah berpagarkan duri.Jangan biarkan dirimu menjadi sebarangan bunga yang tetap juga indah tetapi,sayang tidak berduri. Apabila tiada duri, tiada lagi benteng yang boleh melindungi keindahan si bunga daripada sewenang-wenangnya didekati sang kumbang. Lantas, tercemarlah keindahan dan murahlah nilainya.

Duri mawar itulah ditasybihkan dengan perbatasan aurat, akhlak dan al-haya'. Dengan pagaran duri itu, kilauan warnanya semakin memancar indah dan harum aromanya menyelinap di segenap naluri yang mengundang kekaguman di hati sang kumbang hinggakan sang kumbang berfikir beberapa kali untuk mendekatinya.


(^_^)

25 pengkritik tak diundang:

~~~ kay ~~~ said...

morning!(^_^)

apisz said...

morning kay..

sharamli said...

mawar = BDK perempuan?

apisz said...

agaknya =)

qishie said...

baik pak.
anak ngerti..

Sulela said...

Dalam maksudnya ni. Semoga mawar2 dalam rumah kita sentiasa dilindungi duri2 tajam...

apisz said...

qishie, aku rindu ko..lol

sulela ---> kak, ape kabar? hehe..duri ni kadang2 org buang kan... =)

mieraaj said...

tk cukup kat fb ko berpujangga..kt blog pn sama....tp ok gak la kn...saling ingat mengingat..tp cam profound kene pikir byk kali but ok la..keep it up =)

gee said...

Insyaallah..maruah diri tetap di jaga rapi..apisz sihat ke?

ZARA 札拉 [사랑해~] said...

alhamdulillah...

terima kasih atas perkongsian..

^___^

ieNn ZaZa said...

;-)

sang kumbang u lak cam mn?

TSYA'Z (~_^) said...

bunga - perempuan
kumbang - lelaki

ermmm...........dalam mksud nie...hehe...

moga2 daku punya duri2 tajam tu

tengku_fir21 said...

tapi bunga cepat layu...

kell said...
This comment has been removed by the author.
baincardin said...

yay! Apisz dah kembali!!!

uikhsss....bain nak jadi kumbang yg pandai pilih duri! ekekk...betul ke apa yg aku cakap nih? :P

tEddY bLuEbeRRy gUrL said...

hmmm..
btol btol btol!
hehee~

apisz said...

mieraaj ---> aik, dlm fb ko pon ada? ala...heheheh


gee ---> gee, miss u..heheh..sehat2... =)




ZARA 札拉 [사랑해~] ---> same2 =) sehat ke?



ieNn ZaZa ---> kumbang i? huhu

apisz said...

TSYA'Z (~_^) --> jgn tajam sgt..sampai nak kumbang nak singgah pon takleh..hehehehe




tengku_fir21 ---> layu bermaruah lg bagus..heheh..





tEddY bLuEbeRRy gUrL ---> pengaruh upin ipin ni


baincardin --> haish, duri yang nak pilih?

BudAk hijAu said...

pergh!!!ayat...taman bunga betul.hehehe..

apisz said...

budak hijau ---> huhu..salah ke? =(

baincardin said...

abih tu nk pilih apa? ekekk...

apisz said...

pilih la bunga yang baru nak mekar..then jaga la sebaik yang mungkin... =)

gee said...

miss u2..lagu tu gee tujukan utk apizs..hehehe

LifeSaver said...

apisz,
aku mawar berduri x?hik hik

hestyrezyuda said...

mawarjelita_durinyaberbisa...
cantik dipandang..
tapi sakit disentuh...
wangi dihidu...
tapi luka dipetik...
merahnya mekar..
tapi jauh tuk di gapai...
sejuk mata dijadikan hiasan..
tapi sukar untuk dijaga...
terpegun melihat keayuannya..
tapi seketika hidupnya..
mawarjelita_durinyaberbisa..
wujudmu buat insan tersenyum dan terpana...